Benzyna bezołowiowa a ołowiowa — wyjaśniamy różnice

Teoretycznie każdy z nas wie, czym jest benzyna i jakie jest jej zastosowanie, ale czy na pewno? Czy poznaliśmy wszystkie fakty na temat tego paliwa? Czym zatem jest bezołowiówka? Czym się różni od benzyny ołowiowej? Prezentujemy najważniejsze różnice.

Benzyna ołowiowa, czyli jaka?

Benzyna to jeden z rodzajów paliwa, jakie wykorzystuje się w silnikach spalinowych z zapłonem iskrowym, a więc w szczególności w samochodach osobowych. Powstaje z ropy naftowej. Niestety w samochodach zdarzało się, że dochodziło do gwałtownego spalania paliwa, co było bardzo niebezpieczne. Dodano więc do benzyny ołowiu – środka przeciwstukowego. Zapobiegał wypalaniu gniazd zaworowych. Tak więc etylina – benzyna z dodatkiem ołowiu – nie tylko ograniczała zjawisko spalania stukowego, ale i chroniła silnik. Niestety stosowanie go okazało się bardzo szkodliwe dla przyrody.

Benzyna ołowiowa a bezołowiowa 95

W związku z negatywnym wpływem na środowisko naturalne tetraetyloołowiu dzisiaj stawia się przede wszystkim na benzynę bezołowiową, więcej doczytasz o niej na https://galon.com.pl/oferta/benzyna-bezolowiowa-95. Aby polepszyć parametry benzyny po rektyfikacji ropy naftowej, dodaje się często niewielką ilość środków przeciwstukowych. Aby mieć pewność, że paliwo jest dobrej jakości, warto kupować je od sprawdzonych dostawców, najlepiej działających lokalnie. Mieszkańcy Świętochłowic mogą wziąć pod uwagę ofertę firmy Galon z Chorzowa.

Warto wiedzieć, że benzyna ma tym lepsze właściwości, im wyższą ma liczbę oktanową. Podnosi się ją dzięki dodatkom uszlachetniającym. Dzisiaj przede wszystkim są to węglowodory aromatyczne, etery i MMT. Aby tankować paliwo wysokiej jakości, nie krzywdząc przy tym silnika samochodu, warto wiedzieć, jakie paliwo jest dostępne na rynku. Benzyna ołowiowa została wycofana z obiegu. Co jest do wyboru? Okazuje się, że benzyna bezołowiowa 95 to nie wszystko. Jest jej jeszcze jeden rodzaj.

Benzyna bezołowiowa 98

Wspomniano już, że benzyna powstaje z frakcyjnej ropy naftowej, a dzisiaj na rynku znaleźć można jej dwa typy – 95 oraz 98. To liczby oktanowe, które wskazują odporność na niekontrolowany samozapłon paliwa, nazywany też spalaniem detonacyjnym. Im wyższa jest liczba oktanowa, tym dłużej i płynniej ma przebiegać proces spalania mieszanki. Choć można uznać, że w każdym przypadku paliwo 98-oktanowe pozytywnie wpłynie na pracę silnika naszego samochodu, to jednak tak nie jest. Najlepiej przed tankowaniem sprawdzić, jakie wskazówki odnośnie niego przekazał producent samochodu.

Benzyna bezołowiowa 95 a 98

Izooktan to organiczny związek chemiczny. Dodaje się go do benzyny, aby polepszyć odporność paliwa. Im wyższa liczba oktanów, tym mniejsze ryzyko gwałtownego samozapłonu, ale też ochrona silnika na lata oraz zwiększenie jego wydajności. Wiele osób uważa więc, że należy tankować nie popularną benzynę, a wręcz bezołowiową benzynę 98. Najważniejsza więc wydaje się ilość izooktanów. Czy to wszystko?

Warto wiedzieć, że dzisiaj większość aut ma oprogramowanie, które jest domyślnie przystosowane do pracy silnika na benzynie 95-oktanowej. Nawet jeśli producent zaleca, by tankować paliwa o wyższej liczbie oktanowej, to wcale nie jest tak, że niszczy się silnik, wybierając benzynę 95. W nowych autach oprogramowanie wspierane jest przez różnego typu czujniki, które m.in. są w stanie wykryć ewentualne spalanie stukowe. Tak więc układ zapłonowy jest dostosowywany do pracy na paliwie 95-oktanowym.

Różnica pomiędzy paliwami na rynku to nie tylko przeznaczenie (Diesel a benzyna), ale też zawartość oktanów i… koszty. Warto wiedzieć, że cena benzyny 95 jest znacznie niższa niż 98-oktanowej. Choć na jednym litrze paliwa może się wydawać niewielka, to jednak przy częstym tankowaniu jest to odczuwalna różnica. Tak więc, gdy szuka się oszczędności, lepiej postawić na benzynę bezołowiową 95. Zwłaszcza że dzisiaj w każdej mieszance są dodatki uszlachetniające, które mają poprawiać działanie silnika, którego oprogramowanie jakby nie patrzeć też dba o to, aby wykryć ewentualne spalanie stukowe.