Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Świętochłowice

Mundurowi ze świętochłowickiej policji prowadzą cyklicznie działania profilaktyczne na terenie miasta. W ramach kampanii „Mamo! Tato! Tutaj Jestem” w tym tygodniu byli widoczni między innymi pod placówkami oświatowymi oraz pod miejscowym centrum handlowym. Celem prowadzonych spotkań z rodzicami i ich pociechami jest uświadamianie ich o zagrożeniach, jakie czyhają na najmłodszych w otoczeniu, a szczególnie w miejscach dużych skupisk ludności. Policjanci apelują, aby dorośli zwracali uwagę na to, gdzie są i co robią ich dzieci. Wszystko po to, aby przeciwdziałać i zapobiegać ich zagubieniom.

W pierwszym tygodniu sierpnia Śląska Policja rozpoczęła nową kampanię społeczną o nazwie „Mamo! Tato! Tutaj Jestem”. Wszystko po to, aby przestrzegać i chronić najmłodszych obywateli naszego społeczeństwa przed zaginięciami. W ramach wspomnianej kampanii świętochłowiccy mundurowi prowadzą bezpośrednie rozmowy z mieszkańcami miasta, podczas których edukują najmłodszych i ich rodziców. Uświadamiają ich o wadze problemu, jakim jest właściwe sprawowanie opieki nad dzieckiem oraz niebezpieczeństw, jakie niosą ze sobą decyzje dzieci niekonsultowane z rodzicami.

W obecnym czasie, z każdej strony, dorośli i dzieci są otoczeni różnego rodzaju reklamami, komunikatami medialnymi, nowinkami technologicznymi i wieloma innymi atrakcjami, które mają za zadanie przykuć ich uwagę oraz zainteresować ofertą. Niesie to za sobą nie tylko wiele pozytywnych, ale także negatywnych konsekwencji. W trakcie imprez masowych, zakupów w dużych centrach handlowych czy w innych zatłoczonych miejscach, upilnowanie dziecka staje się wyzwaniem. Skupiając się na witrynach sklepowych, ekranach reklamowych, smartfonach, występach artystycznych dorośli odwracają uwagę od tego, co robią w tym czasie ich pociechy. Dzieci natomiast nieświadome zagrożeń i zafascynowane otaczającym je światem, nie zwracając uwagi na opiekunów, często oddalają się, i poświęcając całą uwagę na zaspokojeniu swojej ciekawości. Takie sytuacje są najczęstszą przyczyną zagubień, a w skrajnych przypadkach dramatycznych zdarzeń. Najmłodsi zwykle nie są na tyle zaradni i odpowiedzialni, aby odnaleźć się w takiej stresowej sytuacji samodzielnie, a samo zdarzenie może być dla nich bardzo traumatyczne. Lęk oraz dezorientacja nie pozwalają dzieciom racjonalnie myśleć. Dodatkowo brak życiowego doświadczenia nie pomaga odpowiednio się zachować. Rodzice natomiast znajdując się w sytuacji nagłej nieobecności dziecka, przeżywają najdłuższe minuty swojego życia. Trzeba także zwrócić uwagę na fakt, że zatłoczone lokalizacje, jak place zabaw, wesołe miasteczka, imprezy masowe, dworce kolejowe i autobusowe czy duże centra handlowe to miejsca, gdzie dzieci, poza zagubieniem, mogą być narażone na wiele innych zagrożeń. W takim otoczeniu łatwiej o anonimowość, która sprzyja zagrożeniom związanym z kontaktem dziecka z obcymi osobami mającymi złe intencje. Brak uwagi ze strony rodzica w połączeniu z dziecięcą naiwnością, mogą zostać wykorzystane przez takie osoby, które będą chciały np. „poczęstować dziecko smakołykami”, „pokazać ładnego pieska”, „zaprosić na wycieczkę fajnym samochodem” itd.

W tym tygodniu, w ramach omawianej kampanii mundurowi z miejscowej komendy uczulali opiekunów na reagowanie na sytuacje, które mogą doprowadzić nie tylko do chwilowego zagubienia się pociech, ale także do poważnych zdarzeń, jak zabranie (porwanie) dziecka czy wyrządzenie mu krzywdy przez osoby obce. Przypominali, że w każdym momencie sprawowania opieki nad dziećmi, opiekunowie muszą być czujni i przewidujący, bowiem dzieci są ciekawe otaczającego ich świata, a przy tym niestety nieświadome czyhających zagrożeń.

Rozmówcy chętnie uczestniczyli w prowadzonych działaniach. Policjanci rozdawali rodzicom ulotki edukacyjno – informacyjne. Na najmłodszych czekały gadżety z hasłem prowadzonej kampanii, czyli silikonowe opaski „niezgubki” z miejscem na wpisanie numeru telefonu (w sytuacji zagrożenia mogą szybko pomóc w odnalezieniu rodzica) i odblaskowe czapeczki (sprawiają, że dziecko jest widoczne w zatłoczonym miejscu) oraz kolorowanki „Sznupek kontra obcy”. Dodatkowo w miejscowym centrum handlowym zawisły plakaty promujące kampanię.

Stróże prawa z miejscowej jednostki Policji zachęcają rodziców do zapoznania się z założeniami kampanii „Mamo! Tato! Tutaj jestem!”, które można znaleźć na stronie śląskiej Policji.

Jednocześnie apelują do dorosłych!

Nie straszcie dzieci policjantem! „Jak będziesz niegrzeczny, to policjant Cię zabierze” - to z pozoru niewinne dla niektórych stwierdzenie może mieć przykre konsekwencje — w przypadku zgubienia się lub innej sytuacji kryzysowej dziecko będzie unikało kontaktu z policjantem — być może jedyną w danej chwili osobą, której wizerunek rozpozna i która może mu pomóc. Ważne jest, aby uczyć dzieci zaufania do funkcjonariuszy publicznych.

Przypominamy, że każde zaginięcie dziecka powinno być zgłoszone na Policję. Warto wówczas zabrać ze sobą aktualne zdjęcie dziecka, przypomnieć sobie, w co dokładnie było ubrane i jakie ma charakterystyczne znaki szczególne oraz wskazać przypuszczalne miejsca, gdzie mogło się udać. Nie wskazane jest ukrywanie przed policjantami żadnych informacji.

                                                                                                                                                                                    

  • Na zdjęciu mundurowy zakłada na głowę chłopca będącego w wózku czapkę odblaskową z logo kampanii. Obok wózka stoi mama dziecka
  • Na zdjęciu mundurowa wiesza plakat kampanii „Mamo! Tato! Tutaj jestem!” na drzwiach centrum handlowego
  • Na zdjeciu widać mundurową która przygotowuje do zawieszenia plakat promujący kampanię „Mamo! Tato! Tutaj jestem!”
  • Na zdjęciu mundurowa podczas zakładania na rękę dziewczynki opaskę odblaskową. Obok stoi mama dziewczynki
  • Na zdjęciu mundurowa zakłada na głowę chłopca czaspkę odblaskową z kampanii Mamo! Tato ! Tutaj jestem. Na zdjęciu widać także stojącą obok mamę chłopca
  • Na zdjęciu mundurowa, rozmawiającą z dziewczynką oraz mamą na temat zasad bezpieczeństwa. Mundurowa trzyma w ręce czapkę z logo kampanii.