Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Świętochłowice

Oszuści kombinują od lat, jak wzbudzić zaufanie ludzi i wyciągnąć od nich pieniądze. Najczęściej jednak wybierają osoby starsze, podszywając się pod zawody, które cieszą się zaufaniem społecznym. Na szczęście nie wszystkie osoby dają się zwieść przestępcom. Do komendy wpływają również zgłoszenia od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. W związku z tym apelujemy o ostrożność!

W minionym tygodniu, do świętochłowickiej komendy ponownie dotarły sygnały o próbach wyłudzenia pieniędzy od osób starszych. Ogłoszona w Polsce epidemia koronawirusa, to trudny czas dla nas wszystkich. Jednak, jak się okazuje nie dla przestępców, którzy liczą na łatwy zysk. Oszuści najczęściej podają się za fałszywych funkcjonariuszy, członków rodziny itp., wykorzystując zaufanie społeczne. Na szczęście nie wszystkie osoby wierzą w historie wymyślone przez przestępców i natychmiast informują policję o próbach oszustw. Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. W związku z tym apelujemy o ostrożność!

Konsekwencje prawne:

W polskim prawie karnym przestępstwo to penalizuje art. 286 §1 kk. Polega ono na doprowadzeniu innej osoby do niekorzystnego rozporządzenia mieniem własnym lub cudzym za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania jej błędu, lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania. Sprawca tego typu przestępstwa podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie proszą o przekazanie pieniędzy. Tak działają oszuści!

  • zawsze w takich sytuacjach powiadom Policję dzwoniąc pod numer alarmowy 112,
  • zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio ze swoimi bliskimi, poradź się swoich dobrych znajomych,
  • wszelkie telefoniczne prośby o pomoc grożą utratą pieniędzy,
  • gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję.

Dbajmy o bezpieczeństwo naszych bliskich poprzez informowanie naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą podjąć próbę wykorzystania ich życzliwość. Kolejny raz przypominamy, aby nie przekazywać obcym osobom żadnych pieniędzy, nie przelewać ich na wskazane konta, ani nie pozostawiać ich w wyznaczonym miejscu. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, a tym bardziej o zaistniałym fakcie stania się ofiarą oszusta, należy natychmiast poinformować Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Doskonałym sposobem jest skorzystanie z aplikacji mobilnej „Moja Komenda” dzięki, której możemy bezpośrednio połączyć się z dzielnicowym i mieć pewność, że rozmawiamy z prawdziwym policjantem.

Przykładowy schemat działania sprawców dokonujących oszustw metodą „na policjanta”
Przestępca telefonuje do wybranej przez siebie ofiary. Podaje się za policjanta lub funkcjonariusza CBŚP. Informuje rozmówcę o tym, że jej/jego konto bankowe zostało przejęte przez przestępców, przekonując jednocześnie, aby wypłaciła gotówkę i przekazała ją Policji na przechowanie, w ten sposób zabezpieczając swoje oszczędności. Następnie do „przyszłej ofiary” dzwoni kolejna osoba. Tym razem podaje się za prokuratora i mówi, że wie o przeprowadzonej przed chwilą rozmowie oraz potwierdza, że Policja właśnie prowadzi działania/akcję/operację mającą na celu zatrzymanie sprawców. Jednocześnie prosi, aby osoba ta przygotowała swoje oszczędności, które ma w domu lub też w banku, po które zgłosi się skierowany do tej osoby policjant (zapewne po cywilnemu). Dla uwiarygodnienia swojej wersji może nawet przekazać starszej osobie numer telefonu rzekomo do dyżurnego z jednostki Policji, z której prowadzone są działania policyjne, z prośbą o niezwłoczne wykonanie sprawdzającego telefonu. „Przyszła ofiara” dzwoni pod otrzymany numer, gdzie rozmówca potwierdza, że Policja prowadzi taką akcję. Niestety taki telefon odbiera współpracujący z oszustem kolega. Namawia seniora do współpracy, argumentując to koniecznością zatrzymania przestępców i uniknięcia przez innych potencjalnych pokrzywdzonych życiowego dramatu. Do seniora zgłasza się rzekomy policjant i „zabezpiecza” gotówkę. W ten sposób senior zostaje oszukany i okradziony. Dla uwiarygodnienia swojej wersji przestępca jeszcze w trakcie rozmowy telefonicznej może zachęcać starszą osobę do wykonania połączenia na nr 112. Wtedy też seniorzy zapominają rozłączyć połączenie, będąc w dalszym ciągu na linii z przestępcą mimo wybrania nr 112. Wówczas telefon przekazywany jest koledze oszusta, który potwierdza wcześniejszą historię i namawia seniora do współpracy.

Pamiętajmy! Oszuści wciąż udoskonalają swoje metody i zmieniają scenariusz działania. Wszystko po to, by wzbudzić zaufanie i stać się wiarygodnymi w oczach osób starszych.

Seniorzy, nie dajcie się oszukać! Nie przekazujcie nieznajomej osobie żadnych pieniędzy! Jeśli podejrzewacie, że ktoś przez telefon chce Was oszukać, stosując wymienione lub podobne metody:

  • przerwijcie połączenie,
  • skontaktujcie się z bliskimi i upewnijcie się, czy rodzina rzeczywiście potrzebuje pomocy,
  • powiadomcie Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Pamiętaj jednak, aby wcześniej zakończyć rozmowę z oszustem, odkładając słuchawkę telefonu!

Zapamiętajcie! Policjanci nigdy:

  • nie informują przez telefon o swoich działaniach,
  • nie proszą o przekazanie pieniędzy,
  • nie pytają o sumę posiadanych oszczędności oraz miejsca ich przechowywania,
  • nie proszą o podanie numerów kont bankowych, czy haseł dostępowych,
  • nie proszą o przelanie pieniędzy na wskazane konta bankowe,
  • nie proszą o zaciągnięcie kredytu.