Początek roku szkolnego, to czas gdy dzieci wracają do swoim codziennych obowiązków. Nieodzownym elementem nauki jest korzystanie z komputera i Internetu. Poświęćmy naszym dzieciom troszkę czasu i nauczymy je jak bezpiecznie korzystać z niego. Internet choć jest źródłem wiedzy, to jednocześnie niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw. Chrońmy nasze dzieci w sieci.

Koniec wakacji i początek roku szkolnego to czas, gdy dzieci i młodzież po letnim wypoczynku wracają do swoich codziennych obowiązków. Nieodzownym elementem tych obowiązków i nauki jest korzystanie przez wielu z nich z komputera, a tym samym i Internetu. I choć Internet jest źródłem wiedzy, rozrywki i zabawy, to jednocześnie niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw. Poświęćmy naszym dzieciom troszkę więcej czasu i nauczymy je bezpiecznego korzystania z Internetu.

Pamiętajmy, że szkodliwe treści to materiały, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój i psychikę dzieci i młodzieży. Dzieci mogą na nie trafiać przypadkowo lub celowo, np. mylne wyniki wyszukiwania, spam czy reklamę.

Do szkodliwych treści zazwyczaj zalicza się:

  • treści pornograficzne,
  • treści prezentujące przemoc i okrucieństwo, np. w grach komputerowych,
  • treści promujące zachowania polegające na samookaleczeniu bądź zachowania szkodliwe dla zdrowia np. narkotyki i dopalacze
  • treści nawołujące do nienawiści wobec różnych grup społecznych

Wymienione materiały często powodują u dzieci wysoki poziom negatywnych emocji oraz obniżają ich poczucie bezpieczeństwa i mogą kształtować w nich fałszywe poglądy na sferę seksualności.

Ustal z dzieckiem zasady korzystania z Internetu. Muszą one być jednak dostosowane do jego wieku. Warto rozmawiać i rozwiewać wątpliwości i ciekawość dzieci, aby miały świadomość, że dbamy o ich bezpieczeństwo.

Oto kilka zasad:

  • Najmłodsze dzieci powinny korzystać jedynie z treści wskazanych przez rodziców. Z czasem warto brać pod uwagę propozycje nowych treści spośród wskazywanych przez dzieci, każdorazowo je weryfikując. Warto porozmawiać z dzieckiem na temat nieodpowiednich treści online, które nie są dla nich przeznaczone, zaznaczając, że oczekujemy, aby dziecko nas poinformowało w razie kontaktu z nimi,
  • Czas korzystania z sieci powinien być ograniczony. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym powinny korzystać z urządzeń ekranowych nie dłużej niż dwie godziny dziennie,
  • Dzieciom w wieku przedszkolnym należy towarzyszyć podczas korzystania z sieci. W przypadku dzieci starszych warto mieć wgląd w ekran komputera czy urządzenia mobilnego, z którego korzystają. Przy okazji warto zainteresować się aktywnościami dziecka online i nawiązać na ten temat rozmowę,
  • Najmłodsze dzieci nie powinny samodzielnie korzystać z wyszukiwarek, portali społecznościowych i innych serwisów dających nieograniczony dostęp do treści. Stopniowe wprowadzanie takich możliwości powinno odbywać się pod kontrolą rodziców i z uwzględnieniem ograniczeń wiekowych,
  • Najmłodsze dzieci nie powinny samodzielnie korzystać z komunikatorów czy portali społecznościowych. Ewentualne kontakty online powinny być ograniczone do znajomych osób i odbywać się pod kontrolą rodziców. Należy odbyć rozmowę na temat zagrożeń związanych z kontaktami z nieznajomymi,
  • Dzieci nie powinny publikować samodzielnie w sieci prywatnych informacji i zdjęć. Należy im zwrócić uwagę na zagrożenia związane z publikacją wizerunku.

Źródło: dzieckowsieci.pl